Bir düşünceyi,kararı,uygulamayı veya iddiayı benimsemeyerek ona karşı çıkma kabul etmeme veya söylenecek sözü olma durumudur.Temel anlamı karşı çıkmak kabul etmemektir.Peki insanlar modern yaşamda itiraz hakkını ne kadar kullanabiliyor.Bu soru elbette tartışılabilir.İtiraz aynı zamanda insanın özgür olma halidir.Bir haksızlığa karşı çıkmak bir yanlışa karşı durabilmek,bir itiraz hakkıdır.İnsan itiraz hakkını kullanabiliyor mu yoksa insan giderek daha da edil gen halemi geliyor modern yaşamın karmaşık hali insanı giderek itiraz dan uzaklaştırıp daha agresif ama aynı zamanda edil gen hale getirerek itirazsız duruma da tutmaktadır.İşte bu durum insanın iç dünyasını adeta boğuntuya getirmekte insanın ruhsal yapısını tahrip etmektedir.Oysa insan kabullenmediği kendisine ters geldiği yaşamını ve kişiliğini olumsuz etkilediği yanlış davranışlara zorladığı her harekete karşı itiraz etme davranışına sahiptir.Bunu yerine getirebildiği oranda kendi benliğine sahip olabilmektedir.
Günümüz Dünyasında insan giderek itirazdan uzaklaşmakta daha edil gen hale gelmektedir.Tabi bunun bir çok sebebi vardır.Bir yandan yaşam koşullarının insana dayattığı işini kaybetmeme diğer yandan iş yaşamında yükselmek için bir çok yanlışa maruz kaldığı halde ses çıkarmama Diğer yandan alt üst ilişkisinde yanlışlar karşısında suskun kalmak bütün bunlar toplumsal yaşam içersinde gerçekleşirken itiraz edenin birçok olumsuzlukla karşı karşıya kalması giderek bir silsile halinde aşağıdan yukarıya doğru sirayet ederek insanı daha da suskun ve itirazsız hale getirmektedir.Bu durum toplumu edil gen hale getirirken insanda ise iç dünyasında hastalıklı hale getirmektedir.Tabi bu durum bir günde olup biten bir durum değildir.Daha çocuk yaşta iken insana dayatılan itiraz eden çocuğun kınandığı itiraz davranışının yanlış olduğunu kabullenmeye zorlandığı toplumsal ilişkiden kaynaklanmakta dır.Oysa yaşam çok karmaşık tek düze değildir.İnsan yapısı gereği yaşadığı koşullarda bazı şeyleri kabul ederken bazı şeylere de karşı çıkma hakkına sahiptir.İnsan bir haksızlığı kabullenmeye zorlandığı oranda kişiliğini kaybeder.İtiraz hakkını kullanabildiği oranda da özgürleşir.İnsan doğuşundan sonra özgür yaşamla tanışır.Daha sonara toplumsal ilişkilerin ve kuralların dayatması ile edil gen hale gelir Bu durum aynı zamanda insanın kişiliğinden ve doğasından taviz vermesi demektir.
Sonuçlandırırsak insan özelliği gereği itiraz edebilen bir varlıktır insan yaşadığı toplumun daha güzel daha doğal daha özgür olabilmesi için hakkın ve doğrunun toplumsal ilişkilere yansıyabilmesi için insanın insana haksızlığının önüne geçebilmesi için itiraz hakkını kullanmalıdır.Bu insanın en temel hakkıdır.
İTİRAZ
YORUMLAR